Followers

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers

Thursday, March 12, 2009

kebaya..red kebaya..

kali ni aku nak citer pasal kebaya la..

alkisah kebaya>>>

Kebaya ni originated dari 'Arab..yanag mana perkataan "Kaba= pakaian. den ia di adaptasi oleh pedagang Portugis yang bila dorang sampai ke tanah asia.kemudian harinya, Kebaya ini di suai padankan dengan pemakaian orang2 di "indonesia pada abad ke 15...Kemunculan awal kwbaya datangnya dari tanah indonesia kemudian dibawa masuk ke Melaka...setelah lama kebaya diguna pakai, akhirnya ia telah menjadi pakaian budaya bagi masyarakat yang menggunakannya dan juga dipengaruhi unsur local customs n culture.

masa zaman penjajahan pihak 'dutch colonization; wanita eropah menngunakan kebaya sebagai formal dress dorang..setelah itu kebaya mula di perindahkan dengan menggunakan kain2 bermutu tinggi n color2 yang menarik..
>>di Melaka...ada macam2 jenis kebaya..ada jugak yang dipanggil 'kebaya nyoya' yang di pakai oleh orang peranakan...ia dipakai lengkap dengan kain ;sarong' n kasut yang ada manik2..

>nowadays, kebaya telah di modernkan..di cantikan lagi..ia boleh dipakai dengan jeans or'skirt..n ia juga di buat busana pengantin yang indah2 belaka...
....rasanya sayang sunnguh jika kebaya ini xdipertahankan..hopefully kebaya akan menjadi lambang budaya wanita malaysia yang anggun n penuh sopan santun...

p/s: drp pakai baju2 yang macam xberapa nak cukup kain...better pasai kebaya ek..ehehhe

>>ni real pict collection kebaya aku...hasrat nak kumpul banyak2 lagi..pasal kebaya ni lambang kesantunan wanita la.."pada aku..n bila pakai nampak la cutting si pemakai tu...hehehe..
antara kebaya yang aku ada...


ni plak kain kebaya..xsiap lagi bajunya"

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...